sunnuntai 11. tammikuuta 2015

Elämäntapamuutos tarinani 15.6.2013 - 1.1.2015

ELÄMÄNTAPAMUUTOS 2013
Kesäkuun alussa koin oloni väsyneeksi ja vaikeaksi. Varasin ajan lääkäriin ja siellä todettiin työuupumus. Lääkärin mielestä minun olisi pitänyt ensin hoitaa työuupumus pois ja vasta sitten pudottaa painoa. Minä olin eri mieltä; en haluaisi mennä vain makailemaan väsymystä pois, vaan halusin vaikuttaa asioihin itse. Sain lähetteen diabeteshoitajalle keskustelemaan ruokailuasioista. (Minulla ei ole diabetesta). Koko yön luin painonhallintaan liittyviä asioita netistä ja päätin uusia ruokavalion kalorimäärien pohjalta. Seuraavana päivänä 15.6.2013 menin diabeteshoitajalle ja esitin hänelle uuden ruokailusuunnitelmani. Pitkän keskustelun päätteeksi hän totesi ettei hänellä ole minulle enää mitään uutta opetettavaa. Sen verran opin häneltä, että -7000kcl alle energian normikulutuksen viikossa poistaa kilon rasvaa vartalosta. Minä päätin toimia juuri sillä tavalla. Laskin energian normikulutukseni yhdelle päivälle ja vähensin siitä 1000kcl. Syödessäni näin joka päivä säästäisin viikossa -7000kcl. Suunnittelin ruokailuni etukäteen lukujärjestysten tavoin ja päätin pysyä siinä, että tavoite onnistuisi.

Tässä on vanha minäni. 2013 Painoin 130 kiloa ja ulkonäkö oli sitä mukaa.


Tuohon aikaan en pitänyt itseäni niin suurena. Ylipaino vaikeutti elämää, mutta en osannut ajatella muita vaihtoehtoja. Olin vain hyväksynyt tilanteeni.


Sain nämä kuvat sisareltani laihdutusoperaation jälkeen. Voin vakuuttaa, että en voinut uskoa tuon olleen joskus minä.


PAINON PUDOTUS
Elokuun alussa eli 1,5 kuukautta myöhemmin olin pudottanut 8kg ja ilman yhtään liikuntaa. Tuon jälkeen sain virtaa aloittaa liikkumisen. Aluksi pyöräilin jotain pieniä 1-3km matkoja, sitten 5km, 10km ja lopuksi 30km. Aloin käymään kävelylenkeillä ja opettelin juoksemaan uudestaan. Joka päivä punnitsin itseni ja pidin yllä ruokapäiväkirjaa. Tavoite oli pudottaa 1.1.2014 mennessä 31kg ja kesäkuun 15 päivä mennessä loput 19kg. Kokonaistavoite oli -50kg yhden vuoden sisällä. Monet epäilivät sitä. ”Et sinä pysty siihen.” oli yleisin kommentti. Joulukuussa olin tavoittanut jo ensimmäisen tavoitteeni. Painoin silloin 99kg. Joulukuu meni pienellä levolla. Pidin edelleen kalorikirjaa, mutta koetin pitää pientä taukoa pudottamisesta. Painoni ei tippunu, mutta ei myöskään noussut. Olin niin sanotusti varikolla tilanteesta. Minulla oli kuitenkin vielä 19kg matkaa lopulliseen tavoitteeseeni ja painon putoaminen oli todella vaikeaa. Se junnasi paikoillaan. Tuumin, että kehoni oli väsynyt kuluttamaan energiaa, koska en antanut sille juuri mitään mitä kuluttaa. 1580kcl oli hurjan vähän energiaa kokoiselleni miehelle, joten päätin nostaa kalorimäärää 1820kcl:ään. Sitten ajattelin, että kun en voi säästää enää syömällä, niin minä liikun tarvittavan energian pois. Tunnin kävely tuohon aikaan kulutti minulla noin 600kcl.

Päätin siis herätä aamuisin varhain ja käydä kävelylenkillä ennen töihin lähtöä. Se yhdistettynä 1820kcl ruuan määrään antoi uutta vauhtia painon pudotukseen. Huhtikuun 15 päivä painoni oli 90kg. Olin todella tyytyväinen tuosta, koska viimeksi olin painanut alle 92kg joskus 2006. Lisäsin kierroksia ja kävelylenkit alkoivat saada 10-20km pituisia matkoja. Halusin sinnikkäästi saavuttaa tavoitteeni -50kg. Toukokuun 24 päivä painoin 84kg, mutta oloni oli todella ohut. Eräänä yönä katsoin käsiäni, jotka olivat ohuet ja olin alkanut tuntemaan heikotusta. Totesin, että olin edennyt liian nopeasti ja nyt minun on syytä lopettaa. Laajensin ruokavaliotani monipuolisesti kasviksilla ja aloin syömään normaalisti. Samalla lopetin ruokapäiväkirjan pidon, koska halusin saada mieleni rentoutumaan.


Suurin saavutukseni oli opetella syömään oikein. Ei enää valmispizzoja tai muuta ihmisen huijaamiseksi valmistettua jätettä. Opin, että hyvä aamupala on päivän tukipilari.

Vertailukuvani keväältä 2014. Laiha minä vasemmalla painaa 84kg.

Vaikka vasemmassa kuvassa olen vuoden nuorempi, niin oikeassa näytän 20 vuotta nuoremmalta ja mikä parasta olo on sitä mukaa.

 Kokeilin vanhoja housujani, jotka olivat olleet minulle vuosi sitten tiukat.

 Myös vuosi sitten ostettu paita oli kuin teltta uudelle vartalolleni.

TOIPUMINEN JA UUDET SUUNNITELMAT
Kesäkuu meni lepäillessä ja voimia kerätessä. Heinäkuussa aloin pyöräilemään taas, mutta vain säilyttääkseni normaalipainoni. Heinäkuussa katselin vartaloani ja totesin tehneeni itsestäni heinäseipään. Takapuoleni oli tasainen kuin pohjalaispelto ja halusin lihasta takasin. Elokuussa aloin hankkimaan voimaa takaisin. Aloitin treenaamisen 1kg painoilla, syksyllä hankin 5kg painot, lokakuussa 10kg, marraskuussa 20kg ja joulukuuksi tilasin kotiini tangon ja levypainot.


Kesäkuun rento minä nautti vedestä ja sarjakuva-albumista helteen paahtaessa. Olin jopa älykäs ja käytin aurinkovoidetta suojaamaan ihoni.

NYKYTILANNE
1.1.2015 Vartaloni on parantunut paljon. Olen saanut pakaroita takaisin ja lisää lihaksia joka paikkaan. Painoa on tullut 10kg lisää, eli nyt painan 94kg. Tuosta huolimatta senttejä ei ole lisääntynyt vyötärölle. Vatsan alueella on tosin vielä löysä nahka ja siitä haluan päästä eroon. Lisäksi haluan hyväkuntoisen lihaksikkaan vartalon ja voimaa.

Joulukuu 2014. Kymmenen kiloa on tullut takaisin, mutta onneksi elopaino ei ole tullut vyötärön alueelle, vaan muualle. Tästä on hyvä jatkaa kohti parempaa.

BODYWORKERS
Valintani sponsoriurheilijaksi BodyWorkerssille mahdollistaa tavoitteeni parempaa itseäni kohti. Tulevan vuoden aikana aion tehdä lujasti töitä paremman ja voimakkaamman vartalon eteen. Lisäksi tulen saamaan paljon tietoa treenaamisesta ja terveellisestä elämästä. Piru minut periköön, jos lipsun tästä tavoitteesta ja käännän selkäni tälläiselle mahdollisuudelle.


-Jaakko

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.