torstai 7. huhtikuuta 2016

KYSYMYKSIÄ JA VASTAUKSIA!


Monet ovat esittäneet minulle kysymyksiä laihtumisen suhteen. Olen mielelläni vastannut, mutta valitettavasti olen vain yksi tyyppi ja en ehdi joka paikkaan. Joten annetaan tässä nyt pikaisesti vastauksia.

K: Mistä lähden liikkeelle?
V: Aseta itsellesi tavoite ja siihen järkevä aikaraja. -0,5kg viikkovauhti on järkevä. Jos tavoite on pudottaa 10kg, niin laske 20 viikkoa aikaa projektille. -3500kcal peruskulutuksesta viikossa vähentää noin puoli kiloa rasvaa kehosta kyseisessä ajassa.

K: Miten lasken peruskulutukseni?
V: Minä käytin netissä olevia laskureita. Ne ovat suuntaa antavia, mutta asiansa osaavia. Tärkeintä näissä on muistaa se, että ei luota niihin täysin sokeasti. Helposti unohtuu, että ihminen ei ole kone, joka orjallisesti menee matikan mukaan. Jos tulee olo, että on nälkä, niin silloin syöt.
Jalkani ovat vielä todella onnettomat, mutta töitä tehdään urakalla.
Lihasten jumit ja muu sairastelu on hidastanut touhua, mutta kyllä tämä tästä.
K: Miten jaksoit loppuun saakka?
V: Päätavoitteeni oli pudottaa 50kg, mutta asetin myös välitavoitteita, joissa onnistuminen osoitti, että olen oikealla reitillä.

K: Miksi halusit pudottaa juuri 50kg?
V: Olin joskus 2002 pudottanut 76kg:oon, niin katsoin 80kg olevan minulle hyvä maali. Lisäksi halusin tehdä muutoksesta lopullisen, koin, että 20 kilon pudotuksesta tullaan helposti takaisin lähtöpisteeseen. Katsoin myös, että, että haluan saavuttaa elämältäni uusia asioita, joita normaali kunto antaa. Kun on elossa, niin kannattaa haluta asioita. Ei siinä sen kummempaa.

K:  En tykkää harrastaa liikuntaa. Onko laihtuminen mahdollista?
V: On. Ruokailemalla oikein, paino putoaa.

K: Mitä söit, että onnistuit?
V: Sillä ei ollut juuri niin väliä. Pääasia, että pidin päivittäisen kalorinkulutukseni alhaalla joka ikinen päivä. Toki valitsin sellaisia ruokia, joissa sokerit ja rasvat olivat alhaalla. Yksi vaikeimmista asioista oli vähentää maidon juomista, koska se oli ollut pikkupojasta lähtien kuin valkoista kultaa.
Tuleva punainen vaara ei häpeä irvistää varsinkaan viimeisten toistojen aikana.
K: Pitääkö jättää kaikki herkut pois?
V: Ei tarvitse. Minä söin laihdutukseni aikana esim. sipsejä TARKOIN HARKITUSTI. Muistan kun söin 300g sipsipussin lukiessani Aku Ankkaa ja sitten lähdin polkupyörälenkille. Se pyörä kulki yllättäen lujaa, kun olin ahtanut sisääni 1000-1500kcal energiaa yhdellä istumalla. 30km pyörälenkki poltti silloin 1000-1300kcal.  Herkuttelulla on hintansa ja se näkyy vyötäröllä tai rehkimisenä ;)

Herkuttelussa on nimittäin se juttu, että ei kerta rikolliseksi tee, mutta siitä voi tulla tapa ja siten homma kaatuu. Metodeita voi olla monia, mutta minulla oli yllä oleva velaksi herkuttelu. Jos herkuttelin, niin sitten siitä piti maksaa velka pois. Se oli kuin armoton pankkiiri, joka lainaa rahaa. 

K: Olitko vegaani jo kun laihdutit?
V: En. Kasvisruuallakin lihoaa, jos sitä ampuu napaansa liikaa.

K: Voitko alkaa minulle personal traineriksi?
V: En valitettavasti vielä tässä kohtaa elämää. Loppukoe on rästissä ja vaikka suorittaisin sen nyt, niin minulla on valitettavasti seuraavaksi vuodeksi eteenpäin kalenteri täynnä. Kun oma personal trainer aikani koittaa, niin haluan hoitaa homman kunnialla ja vielä ei ole aika kypsä. Nyt suosittelen Bodyworkersilta alan parhaita ammattilaisia.

Olen koonnut vinkkejä myös tämän linkin taakse. Toivon niiden auttavan motivoitumaan sinun missiota varten.

Tsemppiä kaikille! I love ya all.

– Jaakko



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.